Wednesday, July 13, 2005

** been used ** [sleep study]

dari kecik aku mmg takot tenok darah.
selalu mak mmg tak kasi tenok kalo dpt peluang tenok.
dia tawu aku takot. ade skali kite pegi melaka, ade accident baru terjadik tepi jalan, mak cepat2 suh jgn pandang! tapi aku terpandang. aku nampak sebuah helmet yg still ade kepale dalam dia, dah pecah-retak tapi tak terbarai abis lagi helmet tuh, dan terkuar darah kat retak-belah helmet tuh. terus terbayang kepala dalam tuh mesti dah terbarai. darah still mengalir bila tengok lantai jalan. menjerit aku [aku suke menjerit, tak kire suke tak kire duke]. terus rase nak pitam. kan mak dah ckp jgn tenok!
bila doctor kene amek darah pon aku takot.
tuh sebab aku tak derma darah. doctor dtg baru nak cocok pon aku takot. takot needles. takot darah. masa doctor datang nak cucuk, aku mesti tutop mate. takpon pandang tpt lain.
mula2 doctor datang dia cek2 urat mane paling besar nak cocok nak amek darah.
dia ikat hujung lengan ketat2.
dia ketok2 urat2 supaya timbol.
dia cocok jarom 3inci tuh yg ade tube plastik keliling dia.
aku pandang arah lain dah. aku gigit jari tangan kanan tahan sakit. dia amek urat yg kat pergelangan tangan, sakit sebab situ tak byk lemak mcm kat bawah pelipat siku. selalunye doctor amek darah kat bawah pelipat siku tuh, tak sakit sgt.
dia sedut pakai picagari tuh, darah memancut kot. dia ckp perfect. aku senyum sambil still gigit jari. sakitla bodoe!.
dia kuarkan jarom, sakit!! tertinggal tube plastik yg membaloti jarom tu kat dalam urat darah tuh. so, dia tapayah nak cocok everytime nak amek darah. dan datanglah nurse setiap sejam utk amek darah.
satu tahap, darah tamo kuar, aku pump2 tangan pon dia tamo kuar, lalu nurse kasi flush dulu. [flush: masokkan air kedalam salur darah tersebot menggunakan picagari]
dan try sedut balik, ye, darah kuar semula.
skali lagi darah tanak kua secare kronik, datang balik doktor tuh, dia ikat hujung lengan nak kasi darah memancot keluar. lalu dia sedut darah, dan abis sedut 2 tube darah around 10-20ml kot, dia akan flush air smula. tapi kali nih dia terlupa bukak ikatan kat hujung lengan tuh. zass dia picit picagari masokkan air secara tak pelan-pelan, dan zasss jugak aku terjerit. SAKIT!! sakit amat. masokkan air tanpe bukak ikatan! terase mcm nak pecah urat darah. aku nangis secara otometik. aku tengok doktor gelabah cepat2 bukak ikatan tuh. dia pandang aku nangis dia jadi takot lalu dia diam. lagila aku nak nangis. ngilu. datang nurse senyum2, nurse nampak aku nangis dia terus: you r crying? what happen? zasss ku terus nangis teresak2 dan dia pujuk2. terus ingat kat mak pulak. bodo la aku. tapi lepas tuh doktor tuh diam sampai sudah sbb takot kot.
2nd time aku nangis bila skali lagi urat darah buat hal tanak kuarkan darah. aku jadik fobia sgt. trauma. everytime nurse flush air masok dalam darah aku mesti cepat2 tolong bukakkan ikatan, dan gigit jari kanan, rasa ngilu sgt sbb dapat rasa air sejuk masok dlm urat tuh. mmg sgt rasa.
3rd time aku nangis bila satu tahap daarah tanak kuar, dah flush byk kali pon dia tanak2 kuar gak, lalu nurse cakap dia nak cocok urat lain plak. aku nangis takot. kenape nak cocok tpt lain plak!!!! :((
dan aku anggok2 sambil nangis. mmg terase sgt ngengade sgt. tapi nak buat cemane aku mmg nak nangis.
Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com

Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com
Image hosted by Photobucket.com
ade sedikit bengkak-lebam sikit sgt la kat tpt yg doktor tuh terpancotkan air tanpe buke ikatan tuh. ade ape situ ek? tanak tawu.

pengajaran: lainkali jangan gatal nak sesuke hati tak kesah diambil darah a.k.a menderma darah anda kalo anda bukanlah didlm golongan yg tak takot dgn darah.

[lagi satu mende tak logik yg aku takot: cacing! geli sgt mmg boleh lemah jantong kalo ternampak. sebarang jenis ulat. ular! katak. eh-eh byk sgt mende aku takot. tanakla list kan]

[one more thing: IPOD.. here i come.. cant wait to have it.. go videl!~]

mood of the moment:ouh lupe plak aku tengah upset dan down. kenyataan org gila.
song of the moment: lifehouse - siksaikelkerosel
i wanna be: ah.. tetibe terase tanak balik malaysia.

No comments: